De kracht van MerkVerhalen

MerkVerhalen zijn herkenbaar en inspirerend. Ze gaan bijvoorbeeld over de Eigenschappen die jouw merk uniek en bijzonder maken, de MerkWaarden waar jouw merk voor staat, of over de problemen die jouw merk heeft overwonnen. Ze nemen je (potentiële) klanten mee op ontdekkingsreis, zodat ze steeds meer met je merk meeleven, zich in je merk herkennen en zich ermee verbonden voelen. Het zijn de verhalen die jouw merk onderscheiden van je concurrenten.

In dit artikel vind je de belangrijkste do’s en don’ts voor het formuleren van je MerkVerhalen, zodat je met succes (nieuwe) klanten werft.

Eerst een MerkKompas

Je MerkKompas (Missie, Merkbelofte, Merkidentiteit en Positionering) vormt altijd de basis van je MerkVerhalen. Heb je de fundering van je merk nog niet beschreven, doe dat dan eerst. Zo zorg je voor de focus die je nodig hebt om te bepalen welke verhalen je aan wie vertellen wilt.

Het maken van een MerkKompas dwingt je om keuzes te maken. Als je jouw merk scherp neer wilt zetten, dan kun je niet alles voor iedereen zijn. Je zult moeten nagaan welke unieke oplossing je op welke manier te bieden hebt en wie daar het best mee geholpen is. Zo kun je de klanten benaderen voor wie jij de hamer bent om de spijker mee op de kop te slaan. Waarvoor jouw merk de speld is die zij in de hooiberg zoeken. Voor wie je merk het ei van Columbus is of het dekseltje op hun potje.

Voordelen van een MerkKompas

Wanneer je precies weet wat je voor wie kunt betekenen, geeft dat enorm veel richting aan je onderneming. Het helpt je bij het stellen van doelen, bij het kiezen van een eenduidige huisstijl en bij het bepalen van welke producten of diensten je voor wie aanbiedt en op welke manier. Draag je de keuzes in jouw Merkkompas uit in communicatie en gedrag, dan trek je klanten aan die bij je merk passen.

Deze klanten die bewust voor jou gekozen hebben, omdat jij de oplossing hebt voor hun probleem, of het antwoord op hun vraag en voor wie jij ook nog eens een werkwijze hebt die hen aanspreekt…. Dat zijn enthousiaste klanten. En dat is voor jou natuurlijk ook leuk werken. Klanten die zich verbonden voelen met jou of je bedrijf, omdat jij ergens voor staat waar zij ook voor staan, maken vaak ongevraagd en gratis reclame voor je. Ze praten over je met hun familie, vrienden en kennissen, liken en delen jouw informatie op social media. Klanten die echt geholpen zijn met je dienst of product, zullen zo blij zijn met de oplossing die je hebt geboden, dat ze ook anderen met dezelfde vraag of hetzelfde probleem naar je zullen doorverwijzen.

Zichtbaar door MerkVerhalen

Door MerkVerhalen te vertellen kun je de mensen of ideeën achter je onderneming laten zien. Het geeft je merk persoonlijkheid. Een persoon roept meer emotie op dan een bedrijf. Klanten die bij je passen zullen je hun sympathie en business gunnen. Ze hebben het idee dat je ze snapt of dat ze jou snappen en daardoor leven en voelen ze met je mee. Enkele tips:

  • Wees jezelf, want wanneer je jezelf anders voordoet dan je bent, prikken je klanten daar zo doorheen.
  • Zorg dat klanten die bij jou passen je kunnen vinden en begrijpen wat je voor ze kunt doen. Doe je best om ze te begrijpen en om oplossingen te bedenken voor de vragen en behoeftes die ze hebben. Dit kan in de vorm van je producten of diensten, maar ook in de vorm van informatie. Hierdoor kom je professioneel over waardoor klanten je zien als expert op jouw vakgebied en dat geeft vertrouwen.

Soorten MerkVerhalen

Een MerkVerhaal maakt voor klanten duidelijk wie je bent, wat je doet en hoe je het doet en of dat alles aansluit bij wat ze nodig hebben. Hierin promoot je jouw unique sellingpoints (US), Kernwaarden of Eigenschappen waarmee je jouw concurrenten achter je laat.

Er zijn veel invalshoeken voor MerkVerhalen. Hieronder vind je wat mij betreft de zeven belangrijkste, omdat ze een emotionele en persoonlijke lading hebben:

1 MerkVerhaal /OntstaansVerhaal / HeldenVerhaal:

Dit verhaal omschrijft de obstakels of problemen die zijn overwonnen. Welke gebeurtenis die je meemaakte, was de inspiratie om je bedrijf te beginnen? Waarvoor heb jij een oplossing bedacht? Op welke bijzondere manier heb je die oplossing toegepast? Was iedereen meteen enthousiast? Hoe heeft die oplossing de situatie veranderd? Welke factoren hielpen je tot de oplossing te komen? Op welke hoogtepunten ben je het meest trots en waarom?

2 KlantVerhaal:

Hierin staat niet jouw verhaal, maar dat van je klant centraal. Wat was de beginsituatie / het probleem / de reden om jouw bedrijf in te schakelen? Waar staat de klant nu? Wat is er veranderd? Hoe is die veradering ervaren? Wat waren vragen of bezwaren om je product of dienst af te nemen? Hoe zijn die weggenomen? Wat raadt de klant andere mensen aan te doen met hetzelfde probleem? Waarom?

3 TransformatieVerhaal:

Dit verhaal beschrijft hoe het leven van de klant veranderd na het kopen van een product of dienst. Benoem de problemen die voorgoed verleden tijd zijn met de bijkomende voordelen en het gevoel dat daardoor ontstaat.

4 Het MissieVerhaal / BestaansrechtVerhaal / WaaromVerhaal:

Waarom is jouw bedrijf nodig? Hoe draag jij met je bedrijf bij aan een leukere of gezondere wereld? Hoe geef je zin of betekenis aan je werk? Welke bijzonder doel wil je met je bedrijf bereiken? Welke ideeën heb je over jouw vakgevied en hoe vertaalt zich dat in jouw merk?

5 Het AchterDeSchermenVerhaal:

Geef een kijkje in de keuken of een blik achter de schermen. Wie ben je en voor welke levensstijl/keuzes ga je? Welke klanten passen daarom bij jou? Wie werken er bij je bedrijf? Wat vind je boeiend, interessant of leuk aan je werk? Hoe ziet jouw dag eruit? Van welke momenten geniet je het meest? Wat maakt jouw manier van werken ‘anders’? Gebruik je jouw product of methode zelf?

6 Het WaardeGevenVerhaal:

Geef waarde in de vorm van informatie of uitleg. In blogs, webinars, social mediaposts, video’s, downloads of een cursus. Deel ook welke extra’s een klant van je kan verwachten? (denk aan gratis diensten, service of garantie, een spaarprogramma)

7 Het VerstorendeVerhaal:

Wat zou je absoluut niet willen dat klanten over jouw merk zeggen? Welke dingen in je vakgebied irriteren je of maken je boos of verdrietig? Wat moet er veranderen volgens jou?

Kies de verhalen die bij jouw merk passen en geef er invulling aan met behulp van je MerkKompas.

Eindig met een ‘call to action’

Zet iets in beweging

Eindig al je MerkVerhalen met een ‘call to action’. Daarmee spoor je (potentiële) klanten aan om iets te doen. Dat ‘iets’ kan zijn: het kopen van je product of dienst, het abonneren op je nieuwsbrief, het downloaden van een pdf, het doorgeven van hun e-mailadres (vaak in ruil voor iets), je social media kanalen bezoeken, je bericht ‘liken’, je website delen of verder bekijken.

Een ‘call to action’ gebruik je om bezoekers langer op je site te houden, ze beter te informeren, ze nog eens te kunnen benaderen of ze te kunnen helpen. Hoe sterker je MerkVerhaal hoe groter de kans dat iemand ingaat op je ‘call to action’.