Blog

Passief inkomen genereren

Kort gezegd is een passief inkomen, geld dat je verdiend, zonder ervoor te hoeven werken. En wie wil dat nou niet? Slapend rijk worden. Heerlijk! Maar is het echt zo simpel? Lees verder en ontdek wat een passief inkomen inhoudt en hoe je het zelf kunt genereren.

Wat is passief inkomen?

Nee helaas, een passief inkomen is niet hetzelfde als slapend rijk worden. Het ligt ingewikkelder.
Wat is een passief inkomen dan wel?
Ik zou willen voorstellen om de term passief inkomen te veranderen in uitgesteld inkomen of efficiënt inkomen. Je moet namelijk echt wel aan het werk om een passief inkomen te genereren. Het verschil met een ‘normaal inkomen’ is dat de inkomsten voor een langere periode doorlopen. In het begin heb je er (veel) werk aan en daarna kost het weinig tot geen inspanning en toch blijft er nog geld binnen komen.
In deze tijd misschien geen goed voorbeeld, maar denk eens aan het geld op je spaarrekening. Dat kan bij hoge rente een vorm van passief inkomen zijn. Voor rente heb je waarschijnlijk hard moeten werken, want zonder spaargeld, geen rente. Maar eenmaal op je rekening kun je ieder jaar weer een klein percentage rente bijschrijven. 
Passief inkomen is inkomen dat je ontvangt omdat je in het verleden een investering hebt gedaan, een product hebt gemaakt of gekocht, zoals een, boek cursus, woning, of blog waar je nu weinig tot geen werk aan hebt, maar wel inkomsten uit ontvangt. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een boek, waarvoor je royalties krijgt.
Om nog duidelijker te maken wat een passief inkomen is, heb ik hieronder zes manieren beschreven waarop ik een passief inkomen genereer of van plan ben te genereren.

1 Passief inkomen door royalties

Als je een boek of ander document schrijft dat uitgebracht wordt door een uitgeverij, dan kan het zijn dat je royalty’s ontvangt. Royalties zijn een klein deel van de opbrengst van het door jou geschreven materiaal. De uitgeverij weet van te voren niet hoeveel je werk gaat opbrengen. Daarom krijg je meestal een kleine vergoeding als voorschot en daarnaast ontvang je één keer per jaar royalties over de verkochte exemplaren.
Je hoeft niet persé een romanschrijver te zijn om royalties te ontvangen. Ook voor informatieve boeken geldt dit vaak. Ik ontvang bijvoorbeeld royalties over het lesmateriaal dat ik schreef. 
Dus als je een expert bent op een bepaald gebied, dan is het misschien de moeite om te onderzoeken of er vraag is naar geschreven informatie over dit onderwerp. Je kunt een (educatieve) uitgeverij benaderen of een boek in eigen beheer uitbrengen. Tenzij je over een groot netwerk beschikt, waaraan je al heel veel exemplaren kwijt kan, zou ik voor een samenwerking met een uitgeverij kiezen. Zij hebben alle kennis en contacten in huis voor de promotie en distributie van het materiaal.Je kunt ook googelen op: ‘vacature auteur’. Zo ben ik in het werk terecht gekomen.


2 Passief inkomen door affiliate marketing

Een andere manier waarop ik passief inkomen wil creëren is door affiliate marketing. Bij affiliate marketing ben je een partner van andere organisaties. Je brengt hun producten of diensten onder de aandacht van mogelijk geïnteresseerden in je netwerk. Je schrijft blogs, maakt video’s of social media posts en plaatst hierin een link die je van je affiliate partner hebt ontvangen. Wanneer mensen via jouw link  het product of de dienst aanschaffen, krijg je een percentage van de opbrengst. Geen zorgen, het kost de klant niets extra’s om via jou te kopen.


Tip: ‘Ga alleen samenwerkingen aan met partijen die je vertrouwd en voor producten en diensten waar je volledig achter staat.’ Dit om de mensen in je netwerk te beschermen en je goede naam te behouden.


3 Passief inkomen door advertenties en gesponsorde berichten

Hopelijk gaan mijn blog en community ooit zo goed lopen dat mijn netwerk waardevol wordt voor andere bedrijven om te adverteren. Of wie weet kan ik gesponsorde berichten schrijven waar mijn netwerk iets aan heeft. Ik zal daarbij duidelijk vermelden voor welke berichten ik een vergoeding ontvang.


4 Passief inkomen door verhuur

Oké echt een passief inkomen is het niet. Je moet steeds weer je spullen promoten en de verhuur regelen. Maar toch lijkt het mij een niet al te arbeidsintensieve manier om je inkomen te vergroten. Je kunt investeren in spullen die best prijzig zijn, onhandig om op te slaan en die je niet heel erg vaak nodig hebt. Dat zijn de dingen die handig zijn om te ‘delen’ door middel van verhuur. 
Zo denk ik erover om een goede microfoon, lampenset en achtergrond aan te schaffen om betere filmpjes te kunnen maken. Die video’s kan ik gebruiken voor youtube of mijn social media kanalen. De set kan ik eventueel ook gebruiken voor webinars. 
Wanneer ik de spullen zelf niet nodig heb, kan ik ze aan anderen verhuren. Omdat bewegend beeld steeds belangrijker wordt binnen de online marketing, denk ik dat er wel vraag naar zal zijn.


5 Cursus online zetten

Een online cursus is een prima manier om een passief inkomen te genereren. Het is echt een flinke klus om een cursus te maken. Maar als het goed gelukt is, dan kun je er lange tijd plezier en inkomen van hebben. Zeker als je het materiaal up to date houdt. 
Zo ben ik zelf van plan om mijn workshop “Smartphone fotografie voor beginners” om te zetten naar een online cursus. Dit kan heel gemakkelijk door mijn filmpjes in de online cursus omgeving van Soofos te plaatsen. In ruil voor een percentage van de inkomsten doen zij dan voor mij de marketing en promotie en regelen alle technische rompslomp van een online cursus platvorm. Komen cursisten via mijn eigen netwerk naar mijn cursus op Soofos, dan is het percentage dat ik afdraag maar heel klein.
Als je liever een cursusomgeving wil die je zelf in kunt richten, met je eigen huisstijl en je eigen webadres. Dan is het leermanagementsysteem van Maatos misschien iets voor jou. 
Lees meer over online leeromgevingen in het blog daarover. (Komt binnenkort.)


6 Automatiseren

Door uurtje-factuurtje te werken ben ik in staat om maatwerk te leveren. Voor een aantal klanten is dat essentieel en de reden waarom de keuze op mij valt om mee samen te werken. Het nadeel van uurtje-factuurtje is dat wanneer ik niet werk, ik ook niets verdien. Het werk loopt niet door wanneer ik ziek of vrij ben. Door een deel van mijn werk te automatiseren kan ik klanten die snel geholpen willen worden voor een scherpe prijs tegemoet komen. Ik zou bijvoorbeeld te downloaden formats of tutorials aan kunnen bieden. Door dat te doen creëer ik een vorm van inkomsten die ook door kan gaan als ik zelf niet aan het zwoegen ben.

Hoe kun je een missie voor je bedrijf formuleren, waarmee je klanten werft?

Onderscheid jezelf van je concurrenten
Onderscheid jezelf van je concurrenten

Een missie, bedrijfsprofiel of ‘over ons’- pagina formuleren is een goede manier om mensen te overtuigen om voor jouw onderneming te kiezen. Je kunt er jezelf mee onderscheiden. Dat is hard nodig omdat steeds meer van je concurrenten het internet ontdekken en via die weg klanten werven.

Een missie voor je onderneming schrijven kan knap lastig zijn. Wat is nou de kern van wat je wil overbrengen en hoe vertel je dat zo kort en duidelijk mogelijk aan (potentiële) klanten?

In dit artikel vind je de belangrijkste do’s en don’ts voor het formuleren van je bedrijfsverhaal, zodat je met succes (nieuwe) klanten werft. Ik ga in op het belang van een sterk bedrijfsprofiel en hoe je dat kunt schrijven. Ook de opmaak van de tekst komt aan bod.

Een goed beschreven missie helpt je klanten werven die precies bij je passen. Waarom is dat fijn?

De vraag: “Wat wil iedereen?”, is een stuk minder interessant dan de vraag: “Wat heb ik mensen te bieden?”. Bedien je als ondernemer liever een grote klantengroep met een algemene vraag of wil je klanten helpen met een specifieke vraag, waar jij een precies passende oplossing voor hebt?

Klanten voor wie jij de hamer bent om de spijker mee op de kop te slaan. Voor wie jij de speld bent die zij in de hooiberg zoeken. Voor wie jij het ei van Columbus bent of het dekseltje op hun potje. Voor wie… Nee genoeg, het is wel duidelijk zo.

Het schot in de roos
Nog eentje dan: “Klanten voor wie jij het schot in de roos bent.”

Klanten die bewust voor jou gekozen hebben, omdat jij de oplossing hebt voor hun probleem, of het antwoord op hun vraag en voor wie jij ook nog eens een werkwijze hebt die hen aanspreekt…. Dat zijn enthousiaste klanten. En dat is voor jou natuurlijk ook leuk werken.

Klanten die zich verbonden voelen met jou of je bedrijf, omdat jij ergens voor staat waar zij ook voor staan, maken vaak ongevraagd en gratis reclame voor je. Ze praten over je met hun familie, vrienden en kennissen, liken je en delen jouw informatie op social media.

Klanten die echt geholpen zijn met je dienst of product, zullen zo blij zijn met de oplossing die je hebt geboden, dat ze ook anderen met dezelfde vraag of hetzelfde probleem naar je zullen doorverwijzen.

Een sterke missie geeft inzicht in je identiteit/ bedrijfsidentiteit

Door de mensen of ideeën achter je onderneming te laten zien zullen de klanten die bij je passen je hun sympathie en business gunnen. Ze hebben het idee dat je ze snapt of dat ze jou snappen en daardoor leven en voelen ze met je mee.

Wees jezelf, want wanneer je jezelf anders voordoet dan je bent, prikken je klanten daar zo doorheen.

Zorg dat klanten die bij jou passen je kunnen vinden en begrijpen wat je voor ze kunt doen. Doe je best om ze te begrijpen en om oplossingen te bedenken voor de vragen en behoeftes die ze hebben. Dit kan in de vorm van je producten of diensten, maar ook in de vorm van informatie.

Hierdoor kom je professioneel over waardoor klanten je zien als expert op jouw vakgebied en dat geeft vertrouwen.

Een sterke missie geeft focus

Wanneer je precies weet wat je voor wie kunt betekenen, geeft dat enorm veel richting aan je onderneming.

Het helpt je bij het stellen van doelen, het helpt je bij het bepalen van een eenduidige huisstijl en bij het bepalen van welke producten of diensten je aanbiedt. Daarnaast weet je door je sterke missie wie je klanten zijn en hoe je ze aan moet spreken. Zowel direct als via (sociale) media.

Met een sterk geformuleerde missie wordt ook meteen duidelijk wat je niet kunt en wil doen. Daar hoef je dus geen energie meer aan te verspillen. Fijn!

Wat staat er in een goede bedrijfsmissie?

Een missie maakt voor klanten duidelijk wie je bent, wat je doet en hoe je het doet en of dat alles aansluit bij wat ze nodig hebben. Het is de plek om je unique sellingpoints (US), de kernwaarden of punten waarmee je jouw concurrenten achter je laat, te promoten.

Er is geen vaste manier of schema voor een bedrijfsverhaal. Wees creatief, probeer uit en kijk wat werkt.

Je ‘over ons’ pagina kun je op verschillende manieren invullen:

1 Een soort verhalend curriculum vitae met je opleiding, werkervaring en hobby’s. (Deze manier wordt veel gebruikt, maar heeft niet mijn voorkeur.)

2 Een oprichtingsverhaal: Wat was de inspiratie om je bedrijf te beginnen? Voor welk probleem waar je tegenaan liep, heb jij een oplossing bedacht? Door welke gebeurtenis die je meemaakte, ben je op het idee gekomen om je bedrijf te beginnen?

3 Een passievol verhaal: Wat vind je boeiend, interessant of leuk aan je werk? Van welke momenten geniet je het meest? Waarom zou iedereen dit werk moeten doen?

4 Een maatschappelijk betrokken verhaal: Hoe draag jij met je bedrijf bij aan een leukere of gezondere wereld? Hoe geef je zin of betekenis aan je werk? Welke bijzonder doel wil je met je bedrijf bereiken? Dat kun je duidelijk maken met een verhaal of met een korte slogan.

5 Het verhaal van je eigen identiteit: Wie ben je en voor welke levensstijl/keuzes ga je? Welke klanten passen daarom bij jou? Wie werken er bij je bedrijf? Stel ze aan je klanten voor.

6 Een tijdlijn: De hoogtepunten van je bedrijf beschreven met behulp van een tijdlijn met foto’s. Uiteraard vooral interessant voor bedrijven met een lange historie.

7 Het verhaal van alledag: Geef een kijkje in de keuken of een blik achter de schermen.

8 Het probleemoplossende verhaal: Welke ‘vervelende klussen’ kun jij jouw klanten uit handen nemen en hoe pak je dat aan?

9 Het verhaal van je werkwijze: Wat maakt jouw manier van werken ‘anders’? Welke extra’s kan een klant van je verwachten? (denk aan gratis diensten, service of garantie)

10 Het verhaal van je klanten: Laat klanten aan het woord over je bedrijf. Waarom hebben ze voor jou gekozen? Wat waren hun twijfels? Wat is hun ervaring? Wat heeft jouw product of dienst hen gebracht? Wat kunnen andere klanten verwachten?

11 Een combinatie van een aantal van de bovenstaande ideeën.

Eindig met een ‘call to action’

Zet iets in beweging
Zet iets in beweging

Met een ‘call to action’ spoor je (potentiële) klanten aan om iets te doen. Dat ‘iets’ kan zijn: het kopen van je product of dienst, het abonneren op je nieuwsbrief, het downloaden van een pdf, het doorgeven van hun e-mailadres (vaak in ruil voor iets), je social media kanalen te bezoeken, je te ‘liken’, je website te delen of verder te bekijken.

Eindig met een ‘call to action’ om bezoekers langer op je site te houden, ze beter te informeren, ze nog eens te kunnen benaderen of ze te kunnen helpen.

Waarom is het zo moeilijk is om een missie voor je eigen onderneming te schrijven en hoe los je dat op?

Je kent natuurlijk alle ins en outs van je bedrijf tot in ieder detail. Soms kan het daarom lastig zijn om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Je wil dan misschien te diep op sommige punten ingaan en durft niets te schrappen. Je hebt geen helikopter view meer.

Merk je dat dit een lastig punt is voor jou? Roep dan de hulp van anderen in. Denk aan familie, vrienden of klanten. Vraag hen naar wat je met je onderneming voor hen betekent hebt en waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen.

Een andere valkuil is het gebruik van vakjargon. Voor jou zijn de vaktermen zo normaal dat je soms niet eens door hebt dat een woord voor een ander complete abracadabra kan zijn. Zorg daarom dat je in voor iedereen begrijpelijke taal communiceert. Is het echt nodig jargon te gebruiken, omdat er bijvoorbeeld geen ander woord voor bestaat, leg het woord dan kort uit. Zonder betuttelend te zijn. Laat een leek lezen wat je geschreven hebt en vraag of er nog onduidelijkheden in de tekst staan.

Als je te bescheiden bent is dat ook een reden waarom je boodschap niet overkomt. Misschien vind je het eng om jezelf te laten zien, je sterke kanten te tonen en open of persoonlijk te zijn. Je hoeft ook zeker niet je hele hebben en houden met anderen te delen. Liever niet zelfs. Laat wel zien wat voor ondernemer je bent of wat voor onderneming je hebt. Blijft het lastig, laat het dan door anderen vertellen of beschrijven.

Een tekst schrijven die interesse opwekt en de lezer aanmoedigt om verder te lezen is sowieso best lastig. Als schrijven niet je ding is, overweeg dan om je missie door iemand anders te laten schrijven.

De titel van je missie of ‘over ons’ pagina

About us
Goed voor de naam van de pagina, te saai voor een titel

Begin met een pakkende titel of slogan. ‘Over ons’, bedrijfsverhaal, missie: zo kun je de pagina noemen, maar dat is geen spannend begin van je verhaal. Kies in plaats daarvan bijvoorbeeld voor een aantal kernwaarden van je onderneming, zoals betrokken, begripvol en betrouwbaar.

Of begin met iets dat je voor je klant of de wereld wenst te bereiken met je product of dienst, zoals: ‘Een leven zonder stress’, ‘Meer dan genoeg keuze in mode voor lange vrouwen’ of ‘Fles voor fles een duurzamere wereld’.

Je kunt ook je doelgroep beschrijven; ‘Sieraden voor edgy girls’, of ‘Tassen voor grote en kleine dudes’.

Ook kun je het bedrijfsverhaal proberen samen te vatten in een zin of vraag: ‘Hoe een vrachtwagenchauffeur, onderwijskundige werd en waarom dat helemaal klopt’, ‘De geheimen van 40 jaar bloemen bezorgen’ of ‘Wat we je normaal nooit laten zien’.

De lay-out van je bedrijfsverhaal

Tussenkopjes in je tekst, zorgen ervoor dat het verhaal veel makkelijker te lezen is. Goedgekozen kopjes, die de lezer duidelijk maken waar de volgende alinea over gaat, helpen om te navigeren binnen de tekst. De lezer kan skippen naar de stukjes die op hem of haar van toepassing zijn.

Gebruik ook plaatjes of foto’s die je verhaal ondersteunen. Afbeeldingen die iets verduidelijken, of die je product of service tonen, foto’s van medewerkers en foto’s van de onderneming van vroeger en nu. Plaats ze bij de tekst die erop van toepassing is. Zorg dat je rechtenvrije afbeeldingen gebruikt, die kun je bijvoorbeeld vinden op Unsplash of Pixabay.

Witregels geven de ogen van de lezer rust, gebruik ze waar het logisch is.

De kracht van film

Een bewegend beeld trekt zoveel meer de aandacht dan een tekst met plaatjes! Kijk maar naar Instagram, je zult merken dat je ogen sneller vallen op een video dan op een 2d plaatje.

Als je het durft, maak dan een film of korte documentaire over je missie. Je kunt ook je klanten aan het woord laten of je laten interviewen. Dat is makkelijker dan je denkt en het zal je veel opleveren. Wil je meer weten of het maken van video’s voor je bedrijf, kijk dan eens op de site van Zarayda Groenhart of Suzanne Beukema.

Schrijfstijl

Bij het schrijven van je tekst zorg je ervoor dat:

– je de aanspreekvorm, het taalgebruik en de sfeer aanpast aan je (potentiële) klanten

– je hen direct aanspreekt, alsof je het verhaal face to face verteld

– je een boeiend, verrassend, humoristisch, inspirerend of enthousiasmerend verhaal verteld of een combinatie daarvan

– je oprecht bent

– je jezelf laat zien en toch professioneel blijft

– je geen taal en spellingsfouten maakt

– je grammatica klopt

– je korte zinnen gebruikt

– je duidelijke taal gebruikt, niet onnodig technisch of wollig

– je rekening houdt met wat de lezers al wel of niet weten

– het verhaal prettig leest

Search Engine Optimalisation (SEO)

SEO of zoekmachine optimalisatie is het inrichten van je website, of webtekst, zodat deze makkelijk gevonden wordt door google en andere zoekmachines. Het is natuurlijk zonde als je een geweldige missie hebt, maar dat niemand het weet.

Wil je meer weten over SEO, kijk dan eens op de website van Neil Patel of het Youtube kanaal van Miles Beckler.

Aan de slag met je missie

Stap 1: Begin met een brainstorm. Het liefst samen met anderen, denk aan medewerkers, je partner of klanten. Gebruik hierbij bijvoorbeeld de punten die staan onder het kopje: ‘Wat staat er in een goede bedrijfsmissie?’ Probeer samen zoveel mogelijk ideeën te bedenken en schrijf ze op. Kies het beste idee of combineer de beste ideeën.

Stap 2: Schrijf een titel en bedenk daarna tussenkopjes.

Stap 3: Schrijf de alinea’s die bij de tussenkopjes horen. Maak je nog niet te druk over hoe je schrijft. Negeer de stemmetjes in je hoofd die zeggen dat het niet goed is, of niet loopt. Gewoon schrijven. Het schaven komt later en dat is een stuk makkelijker als je iets op papier hebt staan, waaraan je kunt werken.

Stap 4: Zoek afbeeldingen die passend zijn.

Stap 5: Laat je werk een aantal uren of dagen liggen en lees het dan nog eens terug. Het liefst hardop, want dan hoor je of de tekst goed ‘loopt’.

Stap 6: Verbeter ‘fouten’ en verander zinnen die niet lekker lopen.

Stap 7: Laat de tekst nu lezen door een aantal anderen, bijvoorbeeld de mensen waar je mee gebrainstormd hebt. Vraag ze om je te helpen de tekst zo goed mogelijk te maken. Als je hun feedback ontvangt, bedank ze dan voor hun hulp en moeite en laat hun commentaar even bezinken.

Stap 8: Kijk een paar dagen later welke opmerkingen je wil verwerken in je bedrijfsverhaal en zet de puntjes op de i.

Conclusie

Klanten die doorklikken naar je missie of over ons pagina zijn al in je geïnteresseerd. Je bedrijfsverhaal kan ze over de streep trekken om diensten of producten bij je af te nemen. Het kan ze ook motiveren om lid te worden van je nieuwsbrief, je site verder te onderzoeken of contact met je op te nemen.

Het tegenovergestelde kan helaas ook gebeuren. Je verhaal is saai, de klant klikt weg. Het is niet duidelijk wat je doet en de klant weet niet hoe jij kunt helpen dus klikt hij of zij weg. Je bedrijfsprofiel is onpersoonlijk. Daardoor weet de klant niet of jij of je bedrijf te vertrouwen zijn en of je bij hem of haar past. Je raadt het al, de klant klikt weg.

Neem dus die tijd om een sterke missie neer te zetten!

Once upon a time