5 redenen om zelf je teksten te schrijven
Content nodig? Schrijf het lekker zelf! Ik vind dat je als ondernemer, onder voorwaarden, het best zelf je teksten kunt schrijven en heb hiervoor vijf argumenten. Daarover vertel ik je graag meer.
1. Jij kent je merk het best
Content is onmisbaar voor ondernemers. Om te communiceren wie ze zijn, wat ze doen en op welke unieke manier, maar ook om met hun persoonlijkheid klanten of opdrachtgevers te charmeren en aan zich te binden. Hierbij is het belangrijk om consequent dezelfde boodschappen te communiceren, vanuit één en dezelfde persoonlijkheid. Jij kent jouw eigen onderneming het best van iedereen en bent ook een constante factor. Daarom ben jij de uitgelezen persoon om de herkenbare stem van jouw merk te vertegenwoordigen.
2. Je content houdt je een spiegel voor
Toen ik nog copy schreef, bleef ik van sommige opdrachtgevers maar aanpassingen krijgen. Eén keer waren er zelfs zés correctierondes nodig! Waren mijn teksten dan zo beroerd? Dat heb ik me zeker afgevraagd. Gelukkig werd ik gesterkt door een veel groter aantal klanten, die vrijwel direct blij werden van wat ik schreef. Ik besloot het zekere voor het onzekere te nemen en heb de copy laten beoordelen door een aantal vakgenoten, die ik hoog heb zitten. Het luchtte me op toen zij bevestigden, dat er met de teksten niets mis was. De klant bedacht zich gewoon steeds. Als je woorden op papier staan, krijgt het iets definitiefs. Het staat zwart op wit en dat is confronterend. Want, durf je stellig te zeggen wat je te bieden hebt? En ben je zoals je in de tekst overkomt, of wil je zo overkomen? Het schrijven van je eigen teksten is een kans om die confrontatie met jezelf aan te gaan. Onderzoek waarom een tekst, of een zin, je ‘jeuk’ geeft. Dikke kans dat het antwoord je meer inzicht in jezelf, of je business geeft. Tip: Heb je woorden of zinnen gevonden die wel of juist niet bij je merk passen? Noteer ze in je MerkStem.
3. De beste verbinding maak je zelf
Teksten schrijven dwingt je om je in te leven in de lezer; je doelgroep. Wat zijn de vragen die je moet beantwoorden, welke bezwaren moet je wegnemen, waar moet je begrip voor tonen, welke voorbeelden spreken aan en waar wordt je klant enthousiast van? Wanneer je zelf je content schrijft, deelt en op reacties reageert, kom je steeds meer in verbinding met je doelgroep. Je weet steeds beter wat ze nodig hebben, niet alleen in communicatie, maar ook van je dienstverlening, of product. Zo min mogelijk ruis op de lijn. Dat is wat je wilt als je communiceert met je doelgroep.
4. Een pitch is geen ‘itch’ meer
Tijdens netwerkbijeenkomsten vragen mensen me regelmatig ‘wat ik doe’. Je hoort in dat geval een korte en aantrekkelijke pitch te geven. Het valt me op dat bijna niemand dat kan of doet. Ikzelf ben er ook geen ster in. Stamel meestal iets van: ‘Ik ben beter in verwoorden op papier.’ Toch verras ik mezelf steeds vaker in positieve zin als ik vertel wat ik te bieden heb. Ik ben ervan overtuigd dat het komt, omdat ik dat beter weet en kan onderbouwen. En dat komt weer omdat ik er veel over nagedacht heb en keuzes gemaakt heb bij het schrijven van mijn MerkKompas, MerkStem, Persona en diverse soorten content. Ik hoop dat ik de volgende keer als iemand me vraagt wat ik doe, zal zeggen: ‘Ik help zelfstandig ondernemers hun eigen succesverhaal te schrijven. Hoe? In vier praktische stappen.’
5. Schrijven voor jezelf is leuk
Wanneer je teksten schrijft om je doelgroep enthousiast te maken, voel je dat enthousiasme zelf ook. En het is helemaal kicken als je copy de reacties oplevert die je voor ogen hebt. Schrijven voor jezelf is hartstikke leuk! Mocht je bang zijn voor gebrek aan inspiratie? Dat is echt niet nodig. Er bestaat een praktische, systematische aanpak voor het schrijven van je eigen copy, waardoor je altijd weet wat je het best wanneer kunt communiceren.
Hi friends, how is all, and whhat you wish for to say concrning this article, in my view its actually amkazing in favor of me. https://ukrain-forum.biz.ua/